Thursday, February 26, 2009

"Nå må alle bremsene på, for nå går vi i et retning av et muslimsk samfunn!"

Ikke før Jensen har forlatt scenen, så dukker en av hennes trofaste våpendrager Amundsen opp for å forsvare fortet. Og mens han slår rundt seg roper han ut: Nå må alle bremsene på, for nå går vi i et retning av et muslimsk samfunn!"

Med sitt sverd slår han om seg mot «den privatiserte versjonen» av undertrykkelsen i form av kjønnslemlestelse, tvangsekteskap og generell kvinneundertrykking, og krav om egne lærere og kjønnsdelt svømmeundervisning.

Han varsler at Frp nå vil starte en «verdidebatt» om hva slags samfunn vi skal overlate til barnebarna.

Han advarer oss om at samfunnet endres uten at folket er spurt om de vil bytte ut dagens befolkning. Etniske nordmenn flytter allerede ut.

Flytter ut til hva? Om jeg ikke tar feil så flytter de til Spania, hvor de samler seg i gettoer og dyrker sin spesielle og fremmedartede kultur til stor engstelse for landet befolkning. De holder på sitt språk og sine tradisjoner, bygger skoler og sykehjem bare for utflyttede nordmenn, de og henter seg ektefeller fra gamlelandet eller Thailand eller Filippinene.

Jotakk. Vi ønsker en verdidebatt velkommen - men betakker oss for dobbeltmoral og rasistiske undertoner.

Amundsen vil kjempe mot kjønnslemlestring. Men bare av kvinner. Han nevner ikke med et ord at kjønnslemlesting av guttebarn er langt mer vanlig enn kjønnslemlesting av jentebarn.

Når vi først snakker om kjønnslemlestring av jentebarn så er ikke det vanlig praksis blant muslimer som sådan. I den muslimske befolkningen er det en relativ sjelden som sådan. Flertallet av jenter og kvinner som har gjennomgått kvinnelig omskjæring lever i 28 afrikanske land. Det betyr at faren for at jentebarn skal kjønnslemlestres i første rekke gjelder for barn av flyktninger fra de landene der dette praktiseres. Se kartet. (Kjønnlemlestelse er mest utbredt i Afrika, i land markert med rødt på kartet.)

Antall jentebarn som kan risikere å bli kjønnslemlestret er ikke stort sammenlignet med antall jentebarn født av foreldre med innvandrer bakgrunn. Jeg unnlater å nevne tall og overlater til den enkelt å lese seg frem til relevante tall i dokumentet Innvandring og innvandrere 2008

Kvinnelig omskjæring som praksis er eldre enn islam, og det finnes ikke tilstrekkelig belegg for at det er et religiøst krav i islam. Dessuten praktiseres skikken også av kristne, animister og ikketroende i en rekke samfunn.

Jensen og Amundsen begår en tankefeil når de nevner kjønnslemlestring av jenter i samme åndedrag som de snakker om muslimer.

En liten digresjon; hvorfor er ikke Jensen og Amundsen opptatt av å bekjempe kjønnslemlestring av menn og guttebarn?. Kan man spekulere i om denne unnlatelsessynden kan ha noe med at dette er en vanlig praksis i den jødiske befolkningen?

Jensen og Amundsen vil bekjempe "tvangsekteskap". Hadde de enda tatt seg bryderiet med å forklare hva de mener med tvangsekteskap? Eller er det slik at alle muslimer gifter seg mot sin vilje? Eller er det slik at de vil gifte seg, men ikke med den mannen de skal gifte seg med? En nærmere definisjon er på sin plass.


Blant personer født i Norge med to foreldre født i Pakistan, var det 551 som giftet seg i perioden 1996-2001. Blant disse, som blant førstegenerasjonsinnvandrere som giftet seg i samme periode, fant tre av fire ektefeller i utlandet. Det er imidlertid for tidlig å trekke sterke konklusjoner om denne gruppens ekteskapsmønstre, ettersom flertallet av de over 18 år ennå ikke er gift, og de fleste velger å utsette ekteskapsinngåelsen

Hvis det er så at Frp ønsker å "forby" norske ungdommer(?) med innvandrer bakgrunn i å gifte seg med utlendinger, bør man da ikke i rettferdighetens navn se nærmere på ekteskapsfrekvensen mellom etnisk norske som importerer ektefelle fra utlandet?

Mer å lese:

Ekteskapsmønstre i det flerkulturelle Norge

Jensen og Amundsen bør også ta seg tid til å lese følgende før de kaster seg inn i en verdidebatt om kvinnens stilling:

Kvinnens stilling i Islam

Den moderne islamske kvinnen

Kan kvinner lede i bønn?

Kvinnens stilling i islam

No comments: