Wednesday, February 25, 2009

Siv Jensen bidrar til å gjøre nordmenn dummere, mer egoistiske og smålige - og kanskje også rasistiske?

Siv Jensen er smålig. Jensen og Frps fobiske utspill om muslimer og såkalte muslimske særkrav bidrar til å gjøre nordmenn dummere, mer egoistiske og smålige. Og jeg har særlig i tankene hennes krav om å si nei til kjønnesdelte klasser og Halal-mat. Også hennes og Frps utspill om å totalt forby hijab og turban føyer seg pent inn i rekken av fobiske utspill, hvis eneste formål er å dominere og tvinge mennesker inn i en form for uniformering som ikke har noe fornuftig formål.

Særlig paradoksalt er disse utspillene når man samtidig også hører Frp og Jensen snakke om individuell frihet til å velge. Men valgene gjelder tydeligvis bare innenfor den rammen frp definerer - og omfatter ikke alle, men bare for dem som tenker og tror som det Frp mener er det eneste rette. Frps politikk minner i såmåte om diktat og diktatur, og fremmer ikke mangfold og individuell frihet slik de ynder å fremstille sine politiske mål.

En liten digresjon. Forbud og påbud har i realiteten samme virkning - den fratar individet friheten til å gjøre individuelle valg. Hvordan ville du reagere, eller kanskje i først rekke dem som ville bli rammet, om det ble innført et påbud om bruk av skoleuniform på alle trinn i skolevesenet, til og med på universitetene? Eller om det ble påbudt å bruke en særlig form for uniform, f.eks en bestemt type sko, refleks vest eller lignende hver gang man satte seg bak et ratt for å kjører bil?

Jeg lar denne problemstillingen om påbud ligge, inntil videre. Formålet mitt med dette innlegget er å belyse Jensens fobiske og angstbiterske forslag om å forby kjønnsdelte klasser - som fremstilles som et muslimsk særkrav.

Jensen fremstiller ønsket om kjønnsdelte klasser som noe nytt og fullstendig fremmed. Men det er det slett ikke.

Kjønnsdelt skole var ganske vanlig i Norge. Fra musumsnett har jeg sakset følgene om situasjonen i Bergen:

"Diskusjonen om fellesklasser for gutter og jenter hadde begynt tidlig i århundret, likevel var folkeskolen i byene en kjønnsdelt skole i 1945. De første fellesklassene i Bergen kom i 1946, men de siste kjønnsdelte klassene forsvinner ikke før langt ut på 60-tallet." Kilde: http://www.museumsnett.no/alias/HJEMMESIDE/bergenskolemuseum/utstillinger/skole.php?sid=8

Etter min mening må det være mulig å diskutere et krav eller forslag om en kjønnsdelt undervisning er hensiktsmessig, fornuftig eller formålstjenlig, uavhengig av den enkelte forsalgsstillers motivasjon for å fremmet forslaget. Det må være mulig å diskutere forslaget uten å trekke inn eller spore av debatten med islamfobi slik Frp gjør. Frp er så nedsyltet i sin fremmedfrykt at enhver debatt om temaer som er fremmet fra den muslimske befolkningen ender opp i en fordummende debatt som bidrar til å fremme fremmedfrykt, intoleranse og rasisme.

Ønsker man argumenter for eller i mot kjønnsdelt undervisning, så bør man starte med å spørre om det har fordeler for undervisningen. Jeg lenker opp en utmerket artikkel med tittelen "Involveringspedagogikk - kjønnsrollemønster" Den bør og må man lese før man totalt aviser ethvert forslag om kjønnsdelt undervisning. For det finnes mange gode pedagogiske argrumenter for en kjønnsdeling. Argumenter som klart slår i hjel Siv Jensens islamfobiske argumentasjon mot.

Det har vært gjort mye forskning kjønn og skole, og resultatene viser at kjønnsdelt undervisning kan være fordel BÅDE for jenter og gutter.

På 1970 og 80 tallet ble det gjennomført en rekke klasseromsundersøkelser. Den største overraskelsen i klasseromsstudiene var lærerens forskjellsbehandling av gutter og jenter. Uten å vite det ga lærerne systematisk jentene mindre oppmerksomhet enn guttene. Undersøkelsene som ble gjort på området, var i samsvar med flere studier fra utlandet som ble gjort i samme periode. Disse undersøkelsene viste, at den moderne kjønnsnøytrale skolen, var en illusjon.


Forsøk som er gjort den senere tid med kjønnsdelt undervisning, har blir vurdert som positive.

Fra et kjapt google-søk (kjønnsdelte klasser) bringer jeg sitater fra noen utvalgte nettsteder:

"Fylkesmannen i Finnmark vurderer en prøveordning med rene jente- og gutteklasser.

Årsaken er at jenter har bedre resultater på skolen enn gutter, melder NRK Troms og Finnmark.

Finnmark er prøvefylke for et tiltak for å heve guttenes prestasjoner, og et av de mulige tiltakene er kjønnsdelte klasser.

Ranheim skole i Trondheim har allerede tatt i bruk virkemidlet. Rektor Maj-Britt Kartum ved skolen er svært fornøyd med tiltaket, som hun sier har vært særlig positivt for jentene.

- Jentene svarer at de får trent bedre når de er i en tryggere setting blant jentene, istedenfor å bli utsettes for guttenes latterliggjøring, sier hun til NRK Troms og Finnmark." Kilde http://arkiv.nettavisen.no/Nyhet/166751/Vil+pr%C3%B8ve+kj%C3%B8nnsdelte+klasser.html 2006

"Rene jente- og gutteklasser i skolen gir svært gode resultater viser forsøk ved Kautokeino skole.

Erfaringene med kjønnsdelte klasser fører til roligere elever, større motivasjon og økte faglige ferdigheter." Kilde: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.5837161 2008

Det skal bemerkes at enkelte politikerne ikke er særlig begeistret for forsøkene i Kautokeino skole.

" Utdanningspolitikere på stortinget er ikke fullt så begeistret for kjønnsdelingen i nord.

"- Det er veldig lite fornuftig, for den beste måten elevene våre lærer på er at man går sammen i klasser. Kjønnsdeling hadde vi for mange, mange år siden i Norge, og vi ønsker oss ikke tilbake til det, sier Lena Jensen, Utdanningspolitisk talskvinne i SV." http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.5837161 2008

"Minerva-prosjektet" er et prosjekt som retter seg mot jentene. Noen av prosjekteskolene gjør forsøk med kjønnsdelte klasser i matematikk, ledet av Ingvill Holden. - Det vi ser, er at jentene blir friere og tør litt mer når de blir alene." Kilde http://forskningsradet.ravn.no/bibliotek/forskning/200007/2000070401.html 2000

"Lærerutdanningen ved Høgskolen i Oslo har fått midler fra KUF for å starte og gjennomføre kurset IT for lærere der en av klassene er spesielt tilpasset kvinner." Kilde: http://www.lu.hio.no/IT/formidling/damedata.html 1998

Kjønnsdelt undervisning har også vært vurdert som aktuell politikk bl.a. i Høyre

"Over halvparten av lærerne i grunnskolen ønsker rene jente- og gutteklasser i en del av undervisningen, viser en undersøkelse. Dette er ikke overraskende, sier Gretha Thuen. Høyres kvinnenettverk mener god undervisnings- og likestillingspolitikk er å la skolene og lærerne selv vurdere når deling etter kjønn eller andre kriterier er hensiktsmessig, sier Thuen."

At det kan være forskjeller mellom kjønnene når det gjelder interesser og hvilke arbeidsmåter som fører til best resultater, er ikke til å komme forbi. Å benekte dette og tvinge gjennom lik opplæring for alle elever i alle fag, kan føre til det motsatte av ønsket økt likestilling mellom kjønnene. Særbehandling bør derfor kunne være en mulighet, uten at vi ønsker oss tilbake til kjønnsdelte skoler og klasser. Det viktigste må være at både jenter og gutter trives i læringsmiljøet, og at de får de stimuli og den respons som best fremmer den enkeltes læring og utvikling." Kilde : http://www.hoyre.no/artikler/2001/12/kjonnsdelte_klasser 2001

Mye kan man si om Bush, men har tok ihvertfall konsekvensene av nyere pedagogisk forskning og ga offentlige skoler lov til å undervise jenter og gutter hver for seg.

"Reformen beskrives som den største i USAs skolevesen siden 70-tallet. Den gir skolene adgang til å danne rene jente/gutteklasser i et bestemt fag eller på et helt trinn og åpner for egne skoler for hvert kjønn, melder AP.

Forskerne støtter deling

Klasser delt etter kjønn kan gi elevene fordeler i undervisningen. De nye reglene gjør det enklere for skoler som ønsker å bruke ett-kjønns-undervisning for å gi studentene fordeler, sier Stephanie Monroe i det amerikanske undervisningsdepartementet. Kilde: http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/24/480703.html 2006

Kan en kjønndelt undervisning i tillegg også fremme inkludering, så er det ingen grunn til å forby tiltaket slik Jensen går inn for.

No comments: